Krijg je voor openbare dronken schap een strafblad?

Dit weekend ben ik aangehouden voor openbare dronkenschap, hiermee ging ik rustig mee in het busje en zat ik in een glaashokje, nu heb ik daar een gesprek gehad over thuissituatie die gewoon goed is en een boete, hier boven staat strafbeschikking 85€, betekent dit dat ik een strafblad heb? Kan dit problemen geven voor een baan bij defensie? Ik heb me niet raar gedragen of iets!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10.4K

Antwoorden (4)

ja, dit wordt wel opgenomen in het Justitieëel Documentatiesysteem ( in de volksmond strafblad). Openbare orde heeft namelijk met de openbare orde te maken en dat soort zaken worden onder andere vastgelegd.

Echter dit hoeft niet direct een probleem te zijn, voor een functie bij defensie. Wees er bij je sollicitatie direct eerlijk over, dan zal het wel meevallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
waar ik de eerste keer openbare orde zei, moet zijn openbare dronkenschap :)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een strafblad krijg je alleen als je voor een misdrijf voor de rechter moet verschijnen en de rechter jou een straf oplegt. In dit geval gaat het om een paar uurtjes cel en en boete van 85 euro. Als je de boete keurig betaalt komt het volgens mij niet op je strafblad (en heb je dus ook geen strafblad, als je niet eerder veroordeeld bent geweest tenminste).
Nee, je krijgt hierdoor geen strafblad.
Je was dronken, dat maakt je nog niet tot crimineel.
Niets aan het handje.

En je kan met een gerust hart solliciteren bij defensie,
dit heeft geen enkel gevolg.

Maar doe dit niet een avond voor dat je op gesprek en/of keuring moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms strafblad bij overtreding
Wanneer u wordt veroordeeld voor een overtreding krijgt u pas een strafblad als er sprake is van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of een opgelegde boete van minimaal 100 euro. De meeste lichte strafbare feiten vallen niet onder het strafrecht. Het gaat hier voor het grootste deel om verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet meteen voor de rechter te verschijnen en krijgt u geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel openbaar dronkenschap als zijnde een overtreding een uitzondering op de regel is dat alleen misdrijven geregistreerd worden, krijg je hier vermoedelijk geen strafblad voor en wel een VOG omdat de strafbeschikking lager is dan 100 euro.

"Is de 'boete' een strafbeschikking van de officier van justitie dan moet deze in begisnel hoger zijn dan 100 euro wil de overtreding aangemerkt worden als een justiteel gegeven."
http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/11483/twee-maanden-geleden-ben-ik-midden-in-de-nacht-na-het-uitgaan-aangehouden-vanwege-openbare.html

Toegevoegd na 53 minuten:
Let wel het gaat dan enkel om het zich dronken bevinden op de openbare weg. Als daarbij ook nog orde verstoring bij komt kijken kan de boete (strafbeschikking) hoger liggen. Voor de meeste overtredingen liggen de boetes vast die kun je in onderstaande bron vinden.
Op sommige websites van de overheid vind je ook de melding dat je voor openbare dronkenschap geen 'strafblad' zal krijgen. Ik denk dat dat zal kloppen omdat ze de boete voor openbaar dronkenschap bewust lager zullen zetten dan de minimum boetegrens van 100 euro (dd2013) (maar dat is even mijn eigen invulling)

https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=21918#beslissingpad21918

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-strafblad
erotisi