Hoe presteren planten het om water vanuit de grond omhoog te brengen ? wij moeten er pompen die veel energie kosten voor gebruiken, hoe doen zij dat?

was de tuin aan,t sproeien en toen kwam dat in mij op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Dit kunnen ze door een natuurkundig verschijnsel dat capillariteit word genoemd. Dat betekent dat water in een heeeel erg dun buisje vanzelf naar boven word "gezogen"
Een boom heeft een heleboel van dit soort dunne buisjes, genaamd de houtvaten. De boom hoeft er dus eigenlijk niks voor te doen, door dit verschijnsel gaat het vanzelf.
Hoe dunner het buisje hoe hoger het water kan komen.
In de bron heb ik een filmpje waar je dit effect een beetje kan zien, als dat glazen staafje dunner zou zijn zou het nog veel hoger komen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En naast de eerdergenoemde capilairiteit wordt er ook gebruik gemaakt van verschil in osmotische druk (opgeloste stoffen) er zijn dan meer opgeloste stoffen boven in de plant. Het water 'wil' dan zelf naar boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook speelt de oppervlakte spanning een rol in diebuisjes